Anatomia Kreatywnego Biznesu

surgery-676375_1280Człowiek jest największą wartością dla przedsiębiorstwa. Żaden system nie jest w stanie rozwijać się bez elementu ludzkiego, który posiada najważniejszą w biznesie cechę – kreatywność. Póki co nie udało się efektywnie nauczyć maszyn kreatywności, chociaż wciąż trwają prace nad tym zagadnieniem. Jednak stworzenie maszyny, która z założenia jest nieomylna przekreśla kreatywność, która w dużej mierze bazuje na ryzyku i myśleniem poza dotychczasowymi schematami.

Według naukowców proces kreacji składa się z 4 następujących po sobie etapów.

1. Przygotowanie, czyli uczenie mózgu sortowania informacji i zdobytej do tej pory wiedzy w taki sposób, aby stworzyć jak najwięcej połączeń. Im więcej połączeń tym łatwiej jest nam wyjść poza ramy i schematy danej dziedziny. Wielu konstruktorów innowacyjnych narzędzi inspirowało się np. naturą, która poprzez lata ewolucji opanowała do perfekcji liczne rozwiązania konstrukcyjne.

2. Inkubacja, czyli zagnieżdżanie idei w głowie. Nie można od razu wymagać od naszego mózgu, że wymyślimy sposób na biedę i głód na świecie. Tworzenie, kreowanie nowych idei to proces, którego nie można przyspieszyć. Jeżeli nic nie przychodzi Ci do głowy, to zrób sobie przerwę i postaraj się mimo wszystko gdzieś z tyłu głowy wciąż myśleć o danym problemie. Mózg szybko załapie, jeżeli będziesz ćwiczyć i rozwijać kreatywność.

3. Oświecenie, czyli ta mała zapalona żaróweczka nad Twoją głową. W końcu udało się, wpadłeś na ten najlepszy na świecie pomysł i od razu czujesz się lepiej. Wiesz, że nie ma rzeczy niemożliwych i od razu dostajesz zastrzyk dodatkowej energii do działania. Teraz możesz przenosić góry!

4. Weryfikacja, czyli sprawdzanie teorii w praktyce. Szczęście już trochę opadło, teraz pora na chłodne kalkulacje. Weryfikacja ma za zadanie wykazać, czy dany pomysł, idea jest realistyczna i możliwa do zrealizowania przy danych zasobach. Co z tego, że wymyślisz coś wspaniałego, kiedy projekt pochłonie nieopłacalnie dużo zasobów?

Tak wygląda proces kreacji, który może ułatwić to, co jest dla nas najważniejsze, czyli ćwiczenie kreatywności. Najbardziej kreatywne są… dzieci i to od nich powinniśmy się uczyć myślenia poza ramami. Dziecko nie ma jeszcze wyuczonych schematów, które być może pomagają w rozumieniu świata, ale zarazem zabijają naszą kreatywność.

Jak zatem ćwiczyć i rozwijać kreatywność? Wystarczy przestrzegać 7 prostych zasad.

#1

Bądź cierpliwy i staraj się zrozumieć, że żeby wykrzyknąć „Eureka!” musisz poczekać, aż mózg zaproponuje Ci najlepsze rozwiązanie.

#2

Nie poddawaj się, mało która idea przejdzie proces weryfikacji, ale kto nie próbuje, ten nie ma!

#3

Wyłącz światła i otwórz się na dźwięki. Udowodniono, że taki klimat sprzyja kreatywności, dlatego poszukaj w Internecie dźwięków kawiarnianego szumu.

#4

Współpracuj z innymi, bo może czegoś się nauczysz. Oprócz tego wspólne kreatywne myślenie z pewnością będzie bardziej owocne, bo co dwie głowy, to nie jedna!

#5

Nagrywaj, zapomnij o spisywaniu pomysłów, bo tylko nagrywanie w pełni oddaje pierwotny zamysł. Dzięki temu nigdy nie zapomnisz co wspaniałego przyszło Ci do głowy.

#6

Otaczaj się tym co sprawia Ci radość. Dobry nastrój pobudza kreatywność i z pewnością szybciej wpadniesz na dobry pomysł popijając ulubioną herbatę.

#7

Nie przestawaj się uczyć. Nie ma lepszego ćwiczenia dla naszego mózgu jak ciągła nauka, która sprawia, że wciąż jesteśmy aktywni umysłowo. To doskonałe ćwiczenie również dla kreatywności.

Teraz nie pozostało nam nic innego jak zmienić świat na lepsze dzięki naszym kreatywnym czytelnikom. Biznes potrzebuje takich osób, dlatego warto dbać nie tylko o doświadczenie, ale sprawność umysłową i kreatywność.

 

Źródło: http://blog.hubspot.com/marketing/the-science-of-creativity