Monitorowanie sieci w strategii SM

indicators-245578_1280

O tym, jak monitorowanie sieci jest ważne przekonali się już wszyscy. Jednak oprócz wybrania odpowiednich narzędzi należy wyrobić w sobie parę nawyków, które przy systematycznej realizacji ułatwią prowadzenie mniejszych kanałów mediów społecznościowych.
#analiza
Zacznij od przeanalizowania rynku, sprawdź gdzie jest Twoja konkurencja, do kogo chcesz się zwracać i gdzie chcesz być. A najlepiej jest być tam, gdzie Twoi klienci. Sprawdź co ich interesuje, żeby móc jak najbardziej szczegółowo ich określić. Ułatwi to późniejszą pracę nad treściami, które będziesz wrzucać do SM.
#cele

Zanim zaczniesz działać ustaw sobie cele, które chcesz osiągnąć. Pamiętaj jednak, żeby były realistyczne i bardziej szczegółowe niż „ma być lepiej”. Odpowiednio skonstruowany cel pomoże Ci nie tylko prawidłowo określać ścieżki rozwoju, ale także ułatwi mierzenie osiągnięć i osadzenie ich w odpowiednim przedziale czasowym. To bardzo ważne, żeby móc oceniać i porównywać bieżące działania z planem.

#strategia

Kolejnym krokiem jest budowa strategii. Na podstawie zdobytej wiedzy określ, jak można osiągnąć postawione wcześniej cele. Określ charakter treści uwzględniając wyniki analizy Twojej grupy docelowej. Przejrzyj treści konkurencji i oceń zaangażowanie jakie generują, ale pamiętaj, że to co u nich zadziała, niekoniecznie zadziała u Ciebie.

#zasoby

Teraz pora na zweryfikowanie ile zasobów musisz zaangażować w realizację strategii. Oceń nie tylko ilość osób, które potrzebne są do prowadzenia kanałów SM, ale także czas jaki potrzebują na przygotowanie i jakie z tego powodu poniesiesz koszty. Warto zaplanować też ile pieniędzy chcesz przeznaczyć na płatne kampanie i promowanie strony Twojego przedsiębiorstwa.

#realizacja

Bardzo ważnym elementem jest wdrażanie wymyślonych idei w życie. To co na papierze wygląda prosto i ładnie w rzeczywistości może być wręcz niemożliwe do zrealizowania. Postaraj się jednak przyjąć doskonałą zasadę „10 minut dziennie”. Systematyczna praca zmniejszy czas, który musisz poświęcić na monitorowanie sieci do 10 minut. Jak to zrobić? To proste!

1. Ustal jedną stałą godzinę, w której będziesz sprawdzać informacje z poprzedniego dnia, które pojawiły się po godzinie monitoringu. To działanie ma wejść Ci w nawyk!
2. Następnie określ dla ilu kanałów chcesz działać, jeżeli przyjmiesz np. 3 kanały takie jak Facebook, Twitter i Instragram określ co i kogo chcesz sprawdzać.
3. Z gotową listą rzeczy do przejrzenia np. konkurencja, posty użytkowników w grupach, które obserwujesz itp., przeglądasz swoje kanały. Całość ma Ci zająć maksymalnie 10 minut, dlatego przy 3 kanałach oznacza to, że na każdym portalu spędzasz ok 3 minut.
Dlaczego to działa? Systematyczność jest cenną umiejętnością, dzięki niej oszczędzasz mnóstwo czasu, który normalnie zmarnowałbyś na nadrabianie wielkich zaległości. 10 minut to wystarczająco dużo czasu dla wprawnego oka do wyłapania trendów i kryzysów.

#ewaluacja

Najbardziej niedoceniany element budowy strategii SM. Nie można realizować strategii bez oceny osiągnięć i ciągłego sprawdzania, czy i jak trzymamy się planu. Cele muszą być mierzalne i to właśnie w tym punkcie mierzysz skuteczność, efektywność swoich przedsięwzięć w mediach społecznościowych.

Źródło: How to Monitor Social Media in 10 Minutes a Day, Hubspot.com