Locavore – produkty bliskie podniebieniu

Locavore to jedno z mniej jeszcze znanych trendów żywnościowych w Polsce. Polega na wybieraniu żywności lokalnej, od producentów z tego samego miasta, wioski, czy regionu. Trend uważany jest za jeden z bardziej rozwojowych w najbliższej przyszłości w branży kulinarnej.

Prekursorem locavore jest Jessica Prentice, która po raz pierwszy publicznie przedstawiła trend w San Francisco w 2005 roku, podczas Dni Ochrony Środowiska. Dzięki niej zmienia się nasze podejście do sposobu postrzegania kulinariów.

blog3.1 W tym stylu odżywiania chodzi o to, aby wybierać żywność taką, która jest dostarczana lokalnie i która nie musi „przemierzać” wielu kilometrów.  Kluczowe jest zrozumienie „żywnościokilometrów”. Im mniej kilometrów pokona produkt zanim trafi na nasze stoły – tym lepiej (z oczywistych względów).

Świadome wybieranie żywności lokalnej przynosi same plusy. Produkty z okolicy są przyjazne środowisku, nie potrzebują wielu opakowań, przetwarzania, czy chłodzenia. Dodatkowo promują region oraz samych producentów.

Jak odnaleźć takich producentów? Nic bardziej prostego – z łatwością można ich wyszukać w Internecie. Powszechny trend promujący świadome wybieranie żywności przyczynił się do powstania olbrzymiej ilości najróżniejszych blogów (kulinarnych – np. jestemglodny.net, regionalnych – np. lokalnazywnosc.pl lub nt. zdrowego odżywiania – np. www.facebook.com/WieszCoJesz) oraz stron promujących trend locavore.

Praktycznie wszystkie produkty możemy zakupić bezpośrednio u producenta. Większość wytwórców prowadzi również sprzedaż w Internecie lub na giełdach rolno-spożywczych i targowiskach.

blog3.2Według badań przeprowadzonych na zlecenie tygodnika MarketingWeek coraz częściej pragniemy doświadczać eksperymentów kulinarnych. Wychodzimy poza ramy tradycyjnych potraw i staramy się poznawać i otwierać na nowości. Dzięki dostawcom regionalnych smaków, kierując się zasadą „pokochaj” lub „znienawidź” odkrywamy coraz to nowe produkty oraz regiony. Nasze kubki smakowe pozwalają wręcz zatopić się w historii i tradycji wielu regionów i zdecydować czy chcemy ponawiać te doświadczenia czy wyruszyć w nową kulinarną przygodę.

blog3.3To nie wszystko. Kilkanaście razy w roku, w różnych rejonach kraju organizowanych jest szereg imprez typowo kulinarnych  lub z gotowaniem w tle. Doskonałym  przykładem może być inicjatywa Targ Śniadaniowy. Podczas takich uroczystości, na kiermaszach wystawiają się lokalni producenci ze swoimi wyrobami, które można dodatkowo zakupić na miejscu.

Wspierając lokalnych producentów sami pomagamy w kształtowaniu naszej świadomości kulinarnej oraz przyczyniamy się do coraz to nowych sposobów jej doświadczania. Po zachłyśnięciu się popkulturowym dobrobytem i dostępnością produktów doceniamy wartość tradycji i ekologię. Po krótkim flircie z importowanymi pomidorami z Hiszpanii mamy ochotę powrócić do smaków naszych babć. Cofając się do tych źródeł paradoksalnie mamy okazję poznać coś zupełnie dla nas nowego.