Na co warto zwrócić uwagę podczas prac nad aplikacjami mobilnymi?

201308261139Pojawienie się urządzeń mobilnych na rynku nowych technologii zapoczątkowało powstawanie firm produkujących dedykowane oprogramowanie na potrzeby szybko rosnącego trendu. Z czasem popularność smartfonów i tabletów spowodowała, że wielu ich użytkowników rezygnowało z komputerów stacjonarnych i laptopów. Reklamodawcy, dostrzegając popularność nowych urządzeń skupili swoje wysiłki na dostarczeniu na rynek mobilny swoich produktów w postaci aplikacji i gier oraz produktów zwiększających możliwości smartfonów i tabletów.

Poniżej prezentujemy 10 kroków  – pomocnych w budowaniu aplikacji mobilnych. Owe praktyki nie tylko pomogą Ci zwiększyć satysfakcje Twoich klientów, ale mogą wpłynąć na osiąganie lepszych wyników w procesie dostarczenia ich do finalnego klienta.

1. Zanim zaczniesz zdefiniuj grupę docelową

Chyba nie ma nic bardziej frustrującego niż stworzenie aplikacji, której grupa docelowa nie zaspokoi Twoich potrzeb biznesowych. Konieczna jest analiza w oparciu o model biznesowy wraz z określeniem celów, które masz zamiar osiągnąć. Spróbuj zwizualizować odbiorców swojej aplikacji, a końcowy rezultat nie powinien Cię rozczarować.

 2. Sprawdź czy Twój pomysł nie żyje już swoim życiem

Jeżeli właśnie wpadłeś na świetny pomysł odpowiadający na potrzeby użytkowników i już wiesz, że to musi się udać zatrzymaj się na chwilę, złap głęboki oddech i zrób research. Mawiają, że ilu ludzi tyle pomysłów, a niestety istnieje duża szansa, że spośród 8 miliardów ziemskiej populacji ktoś mógł wpaść na ten sam pomysł. Jeżeli taka aplikacja już istnieje nie ma sensu marnować czasu i pieniędzy – zastanów się nad rozwiązaniami:

  • zrób to lepiej
  • zakup do niej prawa
  • zostań współwłaścicielem

Jeżeli żadna z tych opcji nie jest dla Ciebie satysfakcjonująca to oznacza, że na stworzenie swojej pierwszej aplikacji przyjdzie Ci poczekać przynajmniej do następnego pomysłu.

 3. Nikt nie wie lepiej czego chce niż klient

Jednym z wielu zagrożeń pracy w zamkniętym zespole – choćby nie wiem jak bardzo zgranym – jest jego hermetyczność. Zastanów się czy nie warto byłoby włączyć kilku potencjalnych użytkowników w proces budowania designu zanim aplikacja trafi w finalnej wersji do klientów. Skupiając się wyłącznie na samej aplikacji narażasz się na stworzenie czegoś co może być mało funkcjonalne dla ostatecznego użytkownika. Jeżeli ktoś z zewnątrz będzie miał szansę zobaczyć Twój produkt to jego feedback może być kluczowy z perspektywy odniesienia przyszłego sukcesu. Zawsze warto mieć wybór, a przecież ostateczna decyzja i tak należy do Ciebie.

 4. Wizualizacja

Powiedzenie, że “papier jest cierpliwy, papier wszystko przyjmie”, na pewno jest Ci znane. W przypadku projektowania aplikacji mobilnych może to być kluczowa z rad, które będą na wagę złota. Jednym z najważniejszych aspektów projektowania designu dla Twoich aplikacji powinna być ich wizualizacja. Jest to kluczowy moment z punktu widzenia jej przyszłego wyglądu i funkcjonalności dla klienta ostatecznego. W tym punkcie prac, wszystkie problemy związane z kompozycją powinny ujrzeć światło dzienne. Co więcej, to właśnie w tym momencie istnieje najlepszy moment na ich rozwiązanie. Jeżeli czegoś Ci brakuje w ostatecznym projekcie zastanów się czy nie warto Twojej aplikacji wyposażyć w jakieś dodatkowe wtyczki, które będą stanowić wartość dodaną dla ostatecznego produktu.

 5. Prostota kluczem do sukcesu

Kojarzysz podbijające Internet memy z podpisem: “grafik płakał jak projektował”? Jeżeli tak, to wiedz, że nie wzięły się znikąd. Projektując aplikacje miej na względzie dobro swoich klientów i zadbaj o jej przejrzystość i funkcjonalność. Wyważone proporcje pomiędzy ilością grafik, a tekstowymi instrukcjami to klucz do perfekcyjnej kombinacji. Niejedna aplikacja startowała z przegranej pozycji w przypadku gdy cel jej używania gubił się w nadmiarze ikon i tekstu.

 6. Unikaj zbędnych animacji i obrazków

Wyżej opisany przykład nie jest najgorszym z możliwych scenariuszy, który może rozłożyć Twoją aplikacje na łopatki. Fakt, że do tego wszystkiego dorzucisz niepotrzebne animacje, które nie dość, że zadziałają na jej niekorzyść to dodatkowo ją spowolnią. Dobrze zrobione animacje z pewnością wywołają efekt “wow”, ale czy są Ci tak naprawdę potrzebne? Czy nie lepiej zastąpić je prostą grafiką wektorową, która w dłuższej perspektywie może wyjść Twojej stronie na dobre?

 7. Nie ilość a jakość

Podczas procesu tworzenia aplikacji zastanów się nie tylko nad ilością ikon, ale również nad ich wielkością i rozmieszczeniem. Nie każdy dysponuje smartfonem o przekątnej powyżej 4 cali, więc miej to na uwadze ustalając ich wielkość. Pamiętaj, żeby je właściwie rozmieścić, ponieważ nie ma nic bardziej irytującego niż notoryczne pomyłki wynikające z wciśnięcia nieodpowiedniego przycisku.

 8. Zadbaj o rdzeń

Tworząc aplikacje skup się na jej sercu, a o wszystkich detalach i dodatkach pamiętaj w dalszej fazie realizacji Twojego biznes planu. Odpowiednio przygotuj podstawę aplikacji i jednocześnie zadbaj o możliwość personalizacji. W ten sposób zadowolisz nie tylko konserwatywnych użytkowników dla których ważna jest szybkość jej działania, ale również osoby, dla których ważna jest możliwość dostosowania aplikacji do swoich potrzeb.

 9. Workflow czyli synchronizacja

Tworząc wieloplatformowy produkt  upewnij się, że odczucia z jego użytkowania są takie same, zarówno podczas korzystania z witryny internetowej jak i aplikacji. Zmiany powinny zostać implementowane w każdej wersji produktu w celu bardziej intuicyjnej obsługi.

 10. Testy, testy i jeszcze raz testy

Jak zostało wspomniane wcześniej, testy to kluczowy aspekt tworzenia aplikacji. Pomimo tego, że każdy z etapów tworzenia aplikacji powinien kończyć się oddzielnymi testami to największy sprawdzian przychodzi na sam koniec. Efektywne testy powinny odbyć się rzetelnie i zostać wykonane przy użyciu różnych scenariuszów, a także wielu różnych testerów. Testuj tak długo, aż nie znajdziesz żadnego błędu.

Jak pewnie zauważyłeś testowanie aplikacji wymaga strategicznego myślenia i szeregu różnych działań podjętych na różnych etapach projektu. Pamiętaj aby raz na jakiś czas zajrzeć do sklepu Google Play i sprawdzić czy Twoja aplikacja nie ma brata bliźniaka. W przypadku gdy istnieje coś podobnego zastanów się nad kolejnymi krokami. Jeżeli kooperacja jest niemożliwa to pamiętaj, że świat nie kończy się na jednej aplikacji – w razie czego nikt nie ogranicza Cię w zrobieniu jej lepiej.

 

 

K.SZ. + Opracowane na podstawie: http://www.htmlgoodies.com/