Co to właściwie jest call to action ?

Elementy budowy „call to action”, czyli jak stworzyć skuteczne wezwanie do działania?

C2A

Pisaliśmy już o zasadach, którymi kieruje się dobry designer, a także o testach A/B, które pomogą sprawdzić zastosowanie tych zasad w praktyce oraz ocenę efektywności ich rezultatów. Dziś kolejna garść wskazówek. Czy zastanawialiście się co sprawia, że użytkownik wykorzystuje stronę zgodnie z jej przeznaczeniem?

Chcemy pokazać Wam w jaki sposób osiągnąć ten efekt, czyli przedstawiamy zasady skutecznych “call to action”.

 

Co to właściwie jest call to action ?

 

Wg wikipedii, CTA to baner, przycisk, albo jakiś rodzaj grafiki lub tekstu na stronie internetowej mający na celu skłonić użytkownika do kliknięcia go i podążania w dół lejka konwersji. Jest istotnym elementem marketingu przychodzącego, ponieważ aktywnie dąży do przywiązania użytkownika i przeistoczenia go w klienta.

Projektując je, łatwo ugrzęznąć w schematach i tworzyć mało zróżnicowane i nieefektywne przyciski. Poniżej przedstawiamy Wam kilka porad jak tego uniknąć i sprawić by CTA na Twojej stronie działały sprawniej.

 

1.   Zdefiniuj cel

Ważne jest, aby pamiętać jaki cel ma mieć przycisk. Uwzględniając kontekst w jakim nasz CTA jest tworzony, należy określić grupę docelową oraz sprecyzować jej potrzeby. Ta wiedza przyda się nam przy wyborze grafiki oraz słów kluczowych które umieścimy na przycisku oraz haseł uzupełniających. Warto jest zadać sobie pytanie jakiej reakcji oczekujemy od użytkownika oraz czego użytkownik może potrzebować w danej chwili. Jeśli więc prezentujesz innowacyjny nieznany produkt, może warto dać potencjalnym klientom możliwość zgłębienia wiedzy i poznania szczegółów („dowiedz się więcej”), zamiast od razu stawiać ich pod murem i zmuszać do kupna („kup teraz”)? „Call to action” powinno pełnić rolę swoistego mostu, budującego relację z użytkownikiem.

2.   Treść

W przypadku treści sprawdza się zasada „jasno i zwięźle”. Ma ona zastosowanie nie tylko przy tworzeniu CTA, ale także w innych działaniach w biznesie. Jeden wątek nie powinien zawierać zbyt wielu informacji. Nie należy również umieszczać w jednym miejscu za dużej ilości żądań. Ważne, aby koncentrować się na najważniejszych zadaniach w przeciwnym razie użytkownik staje się przytłoczony. Treść „call to action” powinna w czytelny sposób komunikować użytkownikowi cel działania. Warto informować użytkownika co wydarzy się po kliknięciu, najlepiej w formie korzyści jaką otrzyma np. pobierz dokument. Dodatkowo użycie przez nas takich zwrotów jakich np. ”dołącz już dziś”, „pobierz teraz”, stworzy presję czasu i przyspieszą reakcję użytkownika.

3.   Wygląd

Baner, przycisk, grafika lub tekst- „call to action” przyjmuje różne formy. Niezależnie od tego zawsze najbardziej zauważalnym aspektem jest jego wizualizacja. Właśnie to w jaki sposób go zaprezentujemy ma największy wpływ na jego efektywność. Trzy najistotniejsze cechy “call to action” to kolor, wielkość i lokalizacja.

Kolor to zarówno barwa jak i kontrast z otoczeniem. Ważne jest by „call to action” odróżniało się od otoczenia. Warto by C2A było dynamiczne np. zmieniało kolor przy kontakcie z kursorem, taka zmiana z pewnością przyciągnie wzrok użytkownika.

Rozmiar odgrywa dużą rolę im większy przycisk tym większa szansa, że zostanie zauważony. Oczywiście nie można przesadzać, duże rozmiary zalecane są głównie dla stron nakłaniających to konkretnego działania użytkownika.

Lokalizacja, czyli umiejscowienie na stronie również ma niebagatelne znaczenie. Najlepiej umieszczać „call to action” po prawej stronie, tam właśnie najczęściej kierujemy swój wzrok.

„Call to action” to jeden z najważniejszych elementów każdej strony internetowej, który nie ogranicza się tylko do witryn e-commerce. Warto więc poświęcić mu uwagę projektując swoją stronę.

źródło tekstu i obrazka: http://writtent.com/blog/7-effective-call-to-action-examples-and-why-they-work/